Dit mag iedereen weten: Oorlogsgeheimen is prachtig!

De naam Jacques Vriens zal hopelijk iedereen bekend in de oren klinken. De titel van één van zijn boeken, Oorlogsgeheimen, wellicht ook. Van Engelenburg Theaterproducties presenteert dit seizoen een theatervoorstellling naar dit boek. Een boeiend verhaal dat op indringende wijze wordt neergezet door Ida van Dril en Maarten Ebbers.

Wat: Oorlogsgeheimen
Wie: Ida van Dril en Maarten Ebbers
Waar: Jeugdtheater de Krakeling, Amsterdam
Wanneer: 3 februari 2013 (première)
Door: Saskia Ebbing

Zoals de titel al doet vermoeden, speelt het verhaal zich af in de oorlog. Maartje, een elfjarig Joods meisje, is bij haar oom en tante in Limburg komen te wonen omdat ze niet langer in Amsterdam kon blijven. Dat ze Joods is, is echter een groot geheim. Een geheim dat alleen haar nieuwe vriendje, Tuur, kent. Samen doorstaan ze een moeilijke tijd en proberen ze zich op eigen wijze staande te houden tussen alle drama’s die om hen heen gebeuren.

Al eerder wist van Engelenburg Theaterproducties met Achtste Groepers Huilen Niet een zeer succesvolle bewerking van één van Jacques Vriens’ boeken op de planken te zetten. In samenwerking met Pepijn Cladder (regie), Arthur Umbgrove (muziek), Tom Sijtsma (script) en Elze van den Akker (decor) wordt ook nu weer een pareltje afgeleverd.

De formule van ‘terugblikken’, zoals ook in de eerdergenoemde voorstelling werd gebruikt, blijkt ook nu te werken. Tuur, tegenwoordig schoolmeester, praat met de nog altijd in zijn fantasie levende Maartje, van wie hij al tien jaar niets meer heeft gehoord. Ze zal wel dood zijn, denkt hij.
Maarten Ebbers zet een sterk geacteerde, wat onzekere maar toch zeer wijze elfjarige én volwassen Tuur neer. Op een paar kleine versprekingen na zit hij zo goed in zijn rol, dat het ook helemaal niet stoort dat een volwassene een kind speelt. De paar nummers die gezongen worden zingt Ebbers keurig, geen bijzondere zangstem, maar toch prettig om naar te luisteren.
Ida van Dril speelt rol van Maartje. Zij is een wat brutaal, slim meisje. Ook van Dril zet met overtuigend acteerwerk een interessant personage neer. Een personage dat er eigenlijk niet is, maar toch ook weer wel. Ze weet het mysterieuze sfeertje dat ze creëert goed vast te houden en houdt daarmee de aandacht van het publiek goed vast.
De chemie tussen Ebbers en van Dril is daarnaast overduidelijk aanwezig. Ze vullen elkaar naadloos aan in hun spel en schakelen beide moeiteloos over van hun ‘hoofdrol’ naar een van de vele bijpersonages die in de voorstelling voorbijkomen.

De voorstelling boeit van begin tot eind. Zowel in de regie als in het decor is veel creativiteit gebruikt. Slechts vier verrijdbare deuren, muren en bed-in-één vormen de achtergrond waartegen de voorstelling gespeeld wordt. Deze delen worden af en toe gedraaid en gekanteld, een enkele keer worden er zelfs halsbrekende toeren mee uitgehaald. En het werkt. Met tevens een absoluut minimum aan rekwisieten wordt een beroep gedaan op de fantasie van de kijker, maar dit lijkt voor niemand een probleem. Hoe klein en simpel het ook lijkt, Oorlogsgeheimen is een spannende voorstelling die tot denken aanzet. Zoals Jacques Vriens, die zelf ook bij de première aanwezig was, het benoemde: dit verhaal gaat over oorlog en (het gebrek aan) vrijheid, en hopelijk gaan kinderen die dit zien zich realiseren hoe rijk ze zijn dat ze in een vrij land lezen.

Oorlogsgeheimen is prachtig in zijn eenvoud, en daardoor des te doeltreffender. Een mooie middag of avond uit voor iedereen van 9 jaar en ouder. Oorlogsgeheimen speelt sowieso nog tot half mei in verschillende theaters in Nederland. Zie www.vetheater.nl voor meer informatie.

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies