Fanwork laat haar publiek zelf ticketprijzen bepalen

Zelf bepalen wat je een theatervoorstelling waard vindt? FanWork Musicals is de eerste producent ter wereld die dit principe, Pay What You Want, toepast op haar aankomende theatertour van de musical ‘Oliver in New York’.

Het bepalen van een ticketprijs van een theatervoorstelling is een moeilijke opgave voor producenten. Dit uitgangspunt, met daarbij het geloof in hun eigen product en het vertrouwen in het theaterpubliek hebben producenten Frank van der Steen(31) en Wouter Blijleven (31) geïnspireerd voor het toepassen van een nieuw initiatief.
Waarom laten we het publiek niet zelf bepalen wat ze de voorstelling waard vinden? Blijleven en Van der Steen vinden dat er geen betere manier is om de kwaliteit van de voorstelling te meten dan deze.

Wouter Blijleven (creatief directeur): “Tijdens vele van onze voorstellingen heb ik bij de uitgang gestaan om de reacties ‘af te luisteren’. Mensen zijn over het algemeen razend enthousiast. Natuurlijk denk je er dan wel eens over na om de prijs te verhogen, omdat men onze voorstelling misschien wel meer waard vindt. De crux zit hem in dat ‘misschien’. Zo is het idee geboren, om ons publiek zelf de kwaliteit te laten bepalen na de voorstelling.”

Zoals bij elke theatervoorstelling bestelt het publiek vooraf kaartjes voor de voorstelling, er is alleen één verschil; er hoeft bij het bestellen nog niet afgerekend te worden. Pas als men naar huis gaat, staat er bij de uitgang een medewerker die vraagt naar wat men van de voorstelling vond. Dat is het moment voor het publiek om het bedrag te geven dat ze passend vinden.

Voor de lancering van dit initiatief heeft FanWork Musicals diverse onderzoeken gedaan en contact gezocht met experts op marketing gebied. Wouter de Vries (docent dienstenmarketing aan de VU Amsterdam) is erg enthousiast over dit idee. De Vries: “Naast dat dit een enorm sympathiek initiatief is, vind ik dit ook  echt een goed idee. Er is behoefte bij het Nederlandse theaterpubliek om zelf te beoordelen wat men voor een voorstelling over heeft. Te vaak worden er te hoge, of zelfs te lage toegangsprijzen gevraagd. Daar komt nu een einde aan.” Verder is de Vries ook op academisch niveau onder de indruk: “PWYW is ook voor academici een vrij nieuw fenomeen. Natuurlijk zijn er wel eens onderzoeken naar gedaan, maar om dit toe te passen op een hele theatertour, dat is een ware prijsinnovatie.”

FanWork hijst het aloude verhaal van Charles Dickens in een heel nieuw swingend & cool jasje.
Een weesjongen in New York hoort allemaal geluiden in zijn hoofd. Hij is ervan overtuigd dat deze geluiden iets met zijn ouders te maken hebben. Om zijn ouders te vinden, besluit hij om de muziek te volgen.

Een prachtig verhaal ontvouwt zich in zijn zoektocht, want lukt het Oliver om zijn ouders te vinden? Waar brengt zijn muzikale talent hem allemaal en kan Oliver uit de handen blijven van de leider van de bende straatmuzikanten, Conner?

Oliver in New York tourt van september tot en met december langs diverse grote en middelgrote schouwburgen in Nederland. De afgelopen jaren is de pers lovend geweest: “FanWork is een echte kweekvijver voor talent”, “Het kan niet anders of we gaan nog een hoop horen van deze talenten”, “Een broeikas van komisch- zang en danstalent!”

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies