’14–’18: een spectaculaire doch draaglijke zwaarte

In april 2014 gaat de spektakel musical ’14–’18 in première. Een voorstelling over de Eerste Wereldoorlog, maar vooral over een heel hechte vriendschap die op bepaalde momenten flink wankelt. Musical Reports sprak met acteurs Jonas Geel en Bert Verbeke over deze nieuwe Vlaamse monsterproductie.

’14–’18 brengt een een verhaal over de liefde, de wreedheid van de (Eerste Wereld)oorlog en de communicatie tussen het front en het thuisfront, die alleen maar door middel van brieven kon verlopen. Wat is de verwoestende werking van een oorlog op een groep vrienden? En op een man en een vrouw die door deze oorlog niet bij elkaar kunnen zijn? Wat is het effect van zo’n grote, alles verwoestende oorlogsmachine op gewone jonge mensen die eigenlijk niet weten waar ze in stappen?

Het stuk wordt omschreven als een spektakel musical. Alhoewel de cast zelf ook nog niet veel gezien heeft van het decor, vertelt Jonas van Geel (o.a. bekend van Spamalot) vol enthousiasme dat het geheel gebouwd is op een rijdende tribune die 200 meter gaat rijden, waardoor het geheel als een soort live film gepresenteerd wordt. De tribune fungeert hierbij als camera en stelt de bezoeker in staat sommige scènes in close up en andere juist als long shot te ervaren. Ook de decorstukken zelf bewegen. Een extra dimensie aan het stuk, waardoor veel actie en beweging gecreërd wordt en je als bezoeker helemaal in het verhaal gezogen wordt. “Een streling voor het oog”, aldus Bert Verbeeke (Fiddler on the Roof en Ben X).

Het Vlaamse antwoord op Soldaat van Oranje, kun je stellen. Bert heeft die voorstelling zelf nog niet gezien, maar kan zich de vergelijking goed voorstellen. Verschillende Nederlandse collega’s hebben hem hier al op gewezen en gezien de fantastische reacties op die voorstelling kan Bert dit alleen maar als een eer zien.

Jonas van Geel benadrukt nog dat het thema zwaar is, maar het zijns inziens verdient om op deze manier onder de aandacht gebracht te worden. In de voorstelling worden de lastige onderwerpen dan ook zeker niet geschuwd, maar wordt alles wel gebracht op een manier waardoor het voor het publiek draaglijk blijft. Het is een eerbetoon aan de mensen die in deze zwarte episode gestorven zijn, maar tegelijkertijd een viering van vriendschap en liefde. Deze combinatie maakt het verhaal ontzettend krachtig.

De komende maanden gaan zowel Jonas van Geel als Bert Verbeeke zich voorbereiden door zich meer te verdiepen in de tijd van de Eerste Wereldoorlog. Er is nog veel werk aan de winkel, maar het is duidelijk dat ’14-’18 een spectaculaire doch draaglijke zwaarte gaat krijgen.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies