Lottie Hellingman: “Ik wil laten zien dat ze gelijk heeft”

M-Lab opent het nieuwe theaterseizoen met de spectaculaire show Circus. Een hedendaagse voorstelling over een realityshow waarin de deelnemers fysiek en mentaal tot het uiterste worden gedreven. Ze strijden allemaal voor hetzelfde doel: roem. Daarbij wordt niks geschuwd. Alles voor de kijkcijfers… Musical Reports sprak hoofdrolspeelster Lottie Hellingman op dag drie van de repetities.

“Het is veel, we hebben behoorlijk wat scènes en in vier weken moet het stuk er al staan”, vertelt Lottie. De voorstelling is geïnspireerd op de roman ‘They Shoot Horses, Don’t They’ van Horace Mccoy. Het boek werd in 1969 verfilmd. “Ik kende het niet, maar het is echt een aanrader. Het is een prachtig, intrigerend verhaal.”

‘They Shoot Horses, Don’t They?’ gaat over een dansmarathon ten tijde van de grote depressie in de jaren dertig. Alle deelnemers strijden om de prijzen én om de aandacht van de ceremoniemeester in de hoop op roem en rijkdom. “De film draait vooral om de crisisjaren. Mensen deden vooral mee voor het prijzengeld. Ze deden alles om te ontkomen aan de armoede. Daardoor deden soms zelfs zwangere vrouwen mee.” M-Lab vertaalt ‘They Shoot Horses, Don’t They?’ naar deze tijd. In de M-Lab productie staat niet een dansmarathon maar een realityshow centraal. “Wat ik zo interessant vind, is de vergelijking met alle realityshows en de talentenjachten van nu”. De crisis van nu brengt volgens Lottie een hele andere soort armoede met zich mee.  “Het is dan wel crisis, maar we hebben nu eigenlijk niets te klagen. Er is juist een overvloed aan keuzes. Iets waardoor juist verarming ontstaat. Bijvoorbeeld de leegheid van die realityshows. Als kijker heb je niet in de gaten hoe je beduveld wordt.”

Realityshows zijn voor Lottie geen onbekend terrein. In 2005 deed ze mee in het AVRO programma ‘Wie is de mol?’. Ze behaalde de finale. “Ik wist wel een beetje hoe TV werkt, maar bij ‘Wie is de mol?’ kwam ik er achter dat ik er helemaal in mee ging. De dingen die je ziet zijn echt, maar er wordt wel een televisieprogramma gemaakt. Het moet spannend zijn voor de kijker. Ik merkte toen dat van alle kleuren die een mens heeft, er na de montage maar één of twee van overblijven. De deelnemers worden bijna tot een soort archetypen gereduceerd. Je krijgt gewoon een kleur toebedeeld. In mijn geval pakte dat gelukkig niet heel slecht uit. Laat ik overigens duidelijk zijn, ik vond ‘Wie is de mol?’ te gek om te doen. Het was een waar feest. Maar het is gewoon interessant om te zien hoe zoiets werkt.”

“Laatst zag ik het programma ‘Mijn leven in puin’, waarbij ze orde gingen scheppen bij een mevrouw die in de loop der jaren een enorme verzameling had opgebouwd. Ik zag die vrouw helemaal instorten tijdens het programma. Ik dacht: die moet hulp hebben. Toen Peter van der Vorst in de uitzending na een aantal weken terug ging, mocht de cameraploeg niet meer naar binnen. Dat is voor mij een bewijs dat het voor haar niet goed is gegaan. Dan denk ik: Wat is nu belangrijker, geld verdienen door het programma te maken of de gesteldheid van zo’n vrouw. Er gaat natuurlijk veel geld om in de wereld van realityshows, maar hoe erg is het dat we in een maatschappij leven waarin geld en groei voorop staan. Ik vind het heel interessant om daar over na te denken.”

Aan de andere kant zijn het juist zulke programma’s die Lottie kunnen helpen bij haar rol in Circus. “Mijn personage gaat daar ook aan de show ten onder”. Lottie speelt de rol van Victoria, een actrice die met zichzelf worstelt.
“Victoria is misschien wel het personage die de situatie het helderst ziet. Ze is echter zo cynisch dat ze alles en iedereen afzeikt en afsnauwt. Ze heeft een pantser om zich heen gebouwd om zichzelf te beschermen omdat ze eigenlijk heel gevoelig is. Maar ondanks haar cynisme is de kans op roem genoeg reden om mee te doen. Ze heeft overal een oordeel over, maar ze is wel heel eerlijk. Dat vind ik leuk aan haar. Ik kan haar heel goed vertegenwoordigen omdat ik het heel erg met haar eens ben in haar aanklacht tegen de leegheid van dit soort programma’s. Ik vind het daarom ook de uitdaging om haar begrijpelijk te maken. Ik wil haar niet alleen maar die klagende onsympathieke vrouw laten zijn. Ik wil dat mensen uiteindelijk weg gaan en denken: Ze heeft gewoon gelijk!”

Circus is van woensdag 2 tot en met zondag 20 oktober te zien in het Amsterdamse M-Lab. Voor meer informatie: www.M-Lab.nl

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies