Project JCS: Kus me, kus me Jezus

Op 15 september vierde Project JCS, een hedendaagse uitvoering van de klassieker Jesus Christ Superstar, haar première. Wat begon als een idee van drie jonge ondernemers, Jeroen van Pagee, Jonathan Bosman en Lynn Broekhuijsen, groeide uit naar een volwaardige voorstelling op locatie.

Een loods in de Rotterdamse haven is het decor voor deze opvoering van de rockopera van Andrew Lloyd Webber. Een cast van ruim honderd man, bestaande uit amateurs en professionals, brengen het alom bekende verhaal van de laatste dagen van Jezus Christus ten tonele. Daniël Cohen poetste de vertaling die hij voor de Stage Entertainment productie schreef op en tekende ook voor de regie. Cohen zijn interpretatie van Jesus Christ Superstar richt zich op het heden.

Het wordt echter niet geheel duidelijk met welk doel het stuk naar het ‘nu’ is vertaald. Het wringt ook af en toe. Zeker als er gesproken wordt over ‘De macht van Rome’ en als er wordt gezongen: “Jij had in die tijd een veel beperktere werkkring, nu heeft elke heiland al een internet verbinding”. Wat ook vragen oproept is het lied van Herodes, overigens fantastisch vertolkt door Jeannine La Rose. Dit toch al extraverte nummer, wordt nog verder over de top getrokken wanneer een flamboyante dame verschijnt in een jurk die niet zou misstaan op het Rotterdams zomercarnaval.

De interpretatie van Cohen blinkt uit in kleine scènes en gebruik van symboliek. De opening is indrukwekkend en het lied “Mag het even over” raakt diep. Ook zijn visie op “Hoe moet ik van hem houden”, waarin Maria in het zand zoekende is, is prachtig. Maria wordt fenomenaal vertolkt door de kleine maar imponerende Lara Grünfeld.

De ster van de show is, hoe cliché het ook mag klinken, Jezus. Deze rol wordt onvergetelijk neergezet door Ruud van Overdijk. Gevoelig, charismatisch en toegankelijk. Zo valt de invulling van Van Overdijk het best te omschrijven. Er wordt geen twijfel overgelaten over waarom hij zoveel volgelingen op de been krijgt en waarom Maria zich tot hem aangetrokken voelt. Daarnaast knalt hij één van de meest indrukwekkende vertolkingen van “Gethsemane” door de loods heen.

De muziek is in deze (oorspronkelijk) door-gecomponeerde voorstelling misschien wel de belangrijkste schakel. Vocaal is alles dik in orde, al wordt het rauwe geluid van Martin van der Starre als Judas wel een beetje gemist. De elf koppige band speelt voortreffelijk en het geluid in de loods is bijzonder goed.

De locatie en het decorontwerp (Eric van der Palen) geven een industriële “feeling” aan de voorstelling. Een stijl die de rauwe voorstelling goed past. Het sterke lichtontwerp van Niek Vos weet de juiste sfeer voor elke scene op te roepen. Je zou hierdoor soms bijna vergeten dat je op locatie bent, in plaats van in het theater. De zichtlijnen zijn echter niet overal net zo goed als in het theater. De eerste zes rijen lopen niet op, waardoor op deze rijen niet altijd alles goed zichtbaar zal zijn.

Een nieuwe interpretatie van een klassieker heeft altijd voor en tegenstanders. De één zal genieten van de nieuwe interpretatie, de ander zal heimelijk terug verlangen naar de oorspronkelijke invulling. Project JCS is een uitvoering van een klassieker die je zelf moet gaan zien om te kunnen zeggen aan welke kant je staat. De vertolking van Ruud van Overdijk als Jezus is alleen al de moeite waard om af te reizen naar Rotterdam en deze voorstelling te gaan zien.

Jesus Christ Superstar is nog te zien tot en met 29 september 2013. Voor meer informatie en  kaarten kijk op: www.projectjcs.nl.

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies