Oliver in New York is kweekvijver van talent, maar haalt het professionele niveau niet

Zoals inmiddels traditie is schotelt Fanwork ook dit jaar weer een bijzondere musical voor. Na het succes van Anastasia, Jungle Book en Pocahontas is nu gekozen voor een eigentijdse remake van Oliver Twist: Oliver in New York.

Adam Leary (later omgedoopt tot artiestennaam Oliver) hoort continu muziek in zijn hoofd. Hij is ervan overtuigd dat dit iets met zijn ouders te maken heeft. Om zijn ouders te vinden, besluit hij om de muziek te volgen. Een spannende zoektocht, want lukt het Oliver om zijn ouders te vinden? Waar brengt zijn muzikale talent hem allemaal en kan Oliver uit de handen blijven van de leider van de bende straatmuzikanten, Conner?

Het verhaal is eigenlijk een mix tussen de Disney film Oliver en Co, de traditionele Oliver Twist en wat zelf toegevoegde elementen. De traditionele setting van Oliver Twist in Londen eind 19de eeuw is vervangen door het New York van nu. In tegenstelling tot de film bestaat de bende echter niet uit dierlijke dieven, maar uit menselijke straatmuzikanten. Een slimme zet, waardoor je je direct meer kunt identificeren met het verhaal. Vooral in het begin volgen de verschillende gebeurtenissen elkaar echter erg snel op (Rebecca ontmoet Chad, zij is vervolgens zwanger én krijgt dan ook nog een auto-ongeluk waardoor haar moeder zonder dat Rebecca het weet haar zoon kan afstaan voor adoptie) en springen de verhaallijnen van de hak op de tak. Hierdoor is het moeilijk om jezelf echt in het stuk te verliezen. Het lijkt dat sommige – bij elkaar horende – stukken beter aan elkaar geplakt of weggelaten hadden kunnen worden om de rust in het stuk te bewaren. De verwijzingen naar bijvoorbeeld de film Oliver en Co. (bendelid Tito) of Sister Act (het kerkelijk gezang dat overgaat in swingend gospel) zijn grappig, maar hadden wellicht meer verweven moeten worden in het geheel. Ook de continue herhaling van bepaalde stukken uit de liedjes draagt niet bij aan een rustige flow. Vooral in de tweede akte ontstaat deze rust wel en is het verhaal gemakkelijk te volgen. Helaas gaat het einde – dat toch wel iedereen ontroert – dan weer zo snel dat deze reeks toevalligheden uit het niets lijken te komen.

Voor een 13-jarige beschikt Valentijn Avé over een enorme rust en controle. Vocaal zitten er af en toe wat uitschieters bij en kan hij zich nog niet meten met de professionals, maar zijn energie komt goed over en hij controleert continu het gehele podium. Jip Warmerdam (21) en Jorgen Veninga (21) stelen de show en laten zien klaar te zijn voor een professionele carrière. Hun samenzang klinkt werkelijk fantastisch, met complimenten voor de coaching van Ruud van Overdijk. Zowel Jip, Valentijn en Jorgen zijn erg overtuigend in het bespelen van hun instrumenten; het lijkt bij alledrie of zij werkelijk muzikale wonderkinderen zijn. Hiernaast blaast de toevoeging van Sharisa Boland (17) een frisse wind door het geheel. Met haar sterke stem en spel weet zij het publiek direct voor zich in te nemen. Haar connectie met Valentijn is bovendien authentiek. De grootste verrassing is de engel van de tweede akte: Elaine Hakkaart (13). Wat een bijzonder stemgeluid en een breekbare vertolking van Dena zet zij neer, echt ongelooflijk dat deze dame nog maar zo jong is.

Zoals we van Fanwork gewend zijn is dit opnieuw de plek om alvast een voorproefje te krijgen van het talent van de toekomst. De show kan zich niet meten met het professionele niveau, maar vergeet niet dat de cast hier al vanaf 13 (!) jaar oud aan mee mag doen. Het verhaal is minder duidelijk uitgewerkt dan in eerdere producties, maar weet nog steeds iedereen te raken (het is wel geschikt voor wat oudere kinderen, de verhaallijnen zijn best pittig). Kortom: als je graag nieuwe talenten ontdekt voordat de rest van Nederland ze gezien heeft is dit een must-see en anders is het prima vermaak.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies