Arthur en de strijd om Camelot bezorgt iedereen plezier

Afgelopen zondag ging Arthur en de strijd om Camelot in premiere. Een voorstelling van een nieuwe producent: I&L Entertainment. Het is bewonderenswaardig om in deze tijd als nieuwe producent te starten, maar daarnaast zet I&L entertainment met deze voorstelling een hele goede start neer. Goed voorbereid door afgelopen seizoen al enkele try-outs te spelen komt Arthur en de strijd om Camelot dit seizoen prachtig uit de verf en staat de voorstelling als een huis.

Arthur heeft het zwaar. Op school is hij het mikpunt van pesterijen en thuis kan hij totaal niet overweg met zijn stiefmoeder. Vaak droomt hij dan ook weg bij de verhalen over zijn grote held: Koning Arthur. Als hij tijdens een heftige storm geraakt wordt door de bliksem, ontwaakt hij in de wereld van zijn lievelingsverhaal. Daar sluit hij vriendschap met de mooie Guinevere en de stoere ridder Lancelot. Samen gaan ze op zoek naar het zwaard in de steen, een reis met vele gevaren…

Ruud van Overdijk leidt de voorstelling in een natuurlijke en hedendaagse vertolking van Arthur. Vele kinderen in de zaal zullen zich met dank aan zijn vertolking (zonder enige poespas) met Arthur kunnen identificeren. Ruud slaat voor alle kinderen een duidelijke brug tussen henzelf en de wereld op het toneel, een taak die hem op het lijf geschreven lijkt. De show wordt echter echt gestolen door Martijn Dijkstra in de rol van de onhandige Mordred. Iedere grap en ieder gebaar is raak, waardoor de zaal bijna non-stop lacht zodra hij op het toneel staat. Nog veel bijzonderder is dat Martijn hiernaast de totaal tegenovergestelde rol van de gemene pestkop Kaj net zo sterk neerzet en de omslag van de ene naar de andere rol in een split second maakt. Dit laatste geldt overigens voor alle acteurs en maakt deze show extra bijzonder; alle acteurs vervullen namelijk meerdere rollen (zowel op het toneel als in de productie), waardoor een enorm saamhorigheidsgevoel ontstaan is dat sterk overkomt in de zaal.

De liedjes zijn pakkend en ook voor de allerkleinsten (de voorstelling is geschikt vanaf 4+) goed te volgen en te onthouden. Ook de dansjes zijn zo ontworpen (door Ilse Spruijt) dat iedereen stukken hiervan thuis met de cd mee kan dansen en zich nog meer een voelt met het verhaal. Het verhaal zelf verloopt snel genoeg om het spannend te houden en langzaam genoeg om het voor alle leeftijden bij te kunnen houden. Het script is vlot en pakkend.

Arthur en de strijd om Camelot is een nieuwe Nederlandse familiemusical. Eindelijk zien we weer een familiemusical die daadwerkelijk op de juiste doelgroep getarget is; alle kinderen in de zaal liggen dubbel om de grappen en houden hun adem in bij de spannende stukken. Hiernaast is de voorstelling ook als begeleider prettig om te bekijken en zit deze ook voor de wat oudere doelgroep nog goed genoeg in elkaar. Een aanrader dus!

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies