William Spaaij: “Het is een enorme achtbaan om te spelen.”

Maandag 9 december vindt de première plaats van de nieuwe Nederlandse musical De Kleine Blonde Dood. Wij van Musical Reports waren aanwezig bij de bijzondere perspresentatie in het Stadstheater in Zoetermeer waar verschillende stukken uit de voorstelling werden getoond, in eigen decor. Na deze sterke presentatie spraken wij met producent Albert Verlinde en hoofdrolspeler William Spaaij.

“Waarom we juist voor dit verhaal hebben gekozen, is omdat het een echt universeel verhaal is. Het is een verhaal over vaders en hun kind, over moeders en hun kind. Over de band die ouders hebben met hun kind, met de vreugde die daarbij komt kijken maar ook het verdriet. Dat wilde ik in een theatervoorstelling laten zien, dat geluk heel dicht bij verdriet kan liggen.” aldus Verlinde. “Iedere ouder is bang dat er iets met zijn of haar kind gebeurt, deze voorstelling raakt het punt waarbij er dus iets wel gebeurt. Dit is voor veel mensen heel herkenbaar.”

Voor Albert Verlinde Entertainment is dit de allereerste musical die zij compleet zelf hebben geschreven, dit was voor hen erg spannend. “We zijn in zulke goede handen, we hebben een erg sterk creatief team.” vertelt Verlinde verder. Het script is gebaseerd op het gelijknamige boek van Boudewijn Büch en werd geschreven door Dick van den Heuvel. De regie is in handen van Peter Baan. Bij voorafgaande eigen producties van Albert Verlinde Entertainment werd er gewerkt met bestaande muziek en liedteksten, bij De Kleine Blonde Dood is dit niet het geval. De muziek werd geschreven door bekende componist Ad van Dijk. “Wij zijn momenteel de enige die werken met een echte Broadway componist. De geweldige muziek in combinatie met de liedteksten van Dick van den Heuvel zorgen voor een zeer sterk geheel. Dan kun je als producent enorm trots zijn.”

Het publiek van de allereerste try-out was volgens Albert Verlinde dan ook laaiend enthousiast. “Ik merkte dat het publiek werd meegesleurd in het verhaal. Ze konden om veel momenten lachen maar gingen tegelijkertijd met rode ogen de deur uit. Het is fijn om te merken als een voorstelling iets met het publiek gedaan heeft, en dat wilde ik ook bereiken.”

Voor William Spaaij was de rol van Boudewijn eveneens een uitdaging. “Boudewijn is een manisch en losbandig figuur en laat zijn leven voor wat het is. Hij weet niet eens wat hij studeert volgens mij.” grapt William. “Hij slaapt bij vrouwen én bij mannen totdat ineens blijkt dat hij bij zijn oude schooljuf een kind heeft verwekt. Boudewijn is dan ineens vader van een negenjarig jongetje en krijgt daarbij ook plotseling verantwoordelijkheden. Het is een karakter met veel hoge ups en downs. Dat is een enorme achtbaan om te spelen.”

De voorstelling leek eerst lastig in elkaar te zitten, maar nu blijkt toch alles op zijn plek te vallen. “De voorstelling zit vol met flashbacks en verhalen die zich in het hoofd van Boudewijn afspelen waardoor we met zijn allen bang waren dat het publiek het niet zou kunnen volgen. Bij het eerste publiek is gebleken dat iedereen het heel makkelijk kan volgen, dat is heel fijn voor ons want nu krijgen we nog meer vertrouwen in de voorstelling.” William heeft iedere voorstelling een erg jonge collega naast hem staan. Dit was voor hem niet nieuw, in Mary Poppins had hij immers ook te maken met jonge medespelers. “De leeftijd van de jongens is fantastisch. Iets jonger is al lastiger en iets ouder ook. Rond de tien jaar zijn ze echt perfect. Ze zijn open, ze vinden alles prima, ze vinden alles leuk en ze slaan heftige dingen zoals doodgaan niet echt op. Als je een paar jaar verder bent is dat al ingewikkelder. Het is een feest en ik geniet er heel erg van.”

Inmiddels werkt William nauw samen met Albert Verlinde en was ook deze samenwerking vanzelfsprekend. “Het huwelijk tussen Albert en mij wordt steeds maar groter.” zegt hij hierover. Net als Albert Verlinde denkt William ook dat herkenning de grote kracht van de voorstelling is. “Mensen moeten komen omdat het heel herkenbaar is, maar ook omdat dit een gloednieuwe oorspronkelijk Nederlandse voorstelling is. Vanaf de bodem is alles nieuw en dat gebeurt maar weinig in Nederland. Wij doen het vanuit ons hart en ik hoop dat het publiek ook met het hart kiest voor deze voorstelling.”

De rest van de cast bestaat uit Marjolijn Teepen, Frans van Deursen en Margreet Boersbroek. De rol van zoontje Mickey zal afwisselend worden gespeeld door Davy Gomez, Jannes Heuvelmans, Stijn van der Plas en Jelle Stout.

De musical De Kleine Blonde Dood wordt een voorstelling met een lach en een traan met een hoog verwachtingspatroon. De musical zal tot 24 maart 2014 te zien zijn in de Nederlandse theaters.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies