’14-18′ is een mooi uitgevoerde spektakel-musical

De spektakel-musical 14-18 ging gister in Mechelen in première. In deze voorstelling volgt het publiek de belevenissen van een vriendengroep die samen het leger in gaan tijdens de Eerste Wereldoorlog. Jan Laenens (Jelle Cleymans) vormt het middelpunt van deze vriendengroep, die verder bestaat uit zijn broer Kamiel (Lander Depoortere) en hun vrienden Fons (Jonas van Geel) en Albert (Bert Verbeke). Wanneer de voorstelling aanvangt staan ze aan het begin van de oorlog. Door middel van flash-backs maakt het publiek kennis met de voorgeschiedenis van de vriendengroep. Zo leren we onder andere dat de vrienden al sinds hun kinderjaren een hechte groep vormen, dat Jan zijn lief, Anna (Free Souffriau), al ten huwelijk vroeg toen ze nog indiaantje speelde en dat zij vlak voor het uitbreken van de oorlog 7 maanden zwanger is.

Hoewel de historische correctheid meer dan eens buiten beschouwing wordt gelaten wordt van de wreedheid en de impact van de Eerste Wereldoorlog een correct beeld geschetst. Naast het hoge sterftegetal en andere gruwelijkheden die horen bij een oorlog maakt ook Sergeant Dedecker (Peter van de Velde) het de jongens ongewoon moeilijk. Zo verstrijken er bijvoorbeeld vier jaar voordat Jan zijn zoontje voor het eerst kan zien.

14-18 werd aangekondigd als een spektakel-musical die op technisch gebied van ongeziene afmetingen is. Met name de bewegende tribune zou voor een spectaculair filmisch effect zorgen dat de bezoeker op een ongekende manier het verhaal in zou voeren. Wellicht dat deze recensent een tweede maal moet gaan kijken om te zien of dit immersieve effect overkomt wanneer men vooraan zit. Verder achterop de tribune is de beweging in elke geval een stoorzender. De bewegingen verlopen schokkerig, het brengt de nodige geluiden met zich mee en tijdens de verplaatsingen bewegen de beeldschermen, waardoor het publiek nog iets van de gezichtsuitdrukkingen mee krijgt, zo enorm dat men er haast duizelig van zou worden. Bovendien laat Studio 100 de mogelijkheid voorbij gaan om de tribune de scène in te laten rijden. Oftewel, het speelvlak is aan de zijkanten altijd volledig leeg tegen de tijd dat de tribune langs dit speelvlak rijdt. Het effect van diepte dat in 14-18 wordt gecreëerd had daarom ook kunnen worden bereikt door het eenvoudig optrekken en neerlaten van één of meerdere achterdoeken.

Voor 14-18 werd de Nekkerhal in Mechelen omgetoverd tot een inspirerende omgeving. Overal zijn uitvergrotingen van foto’s uit de Eerste Wereldoorlog te zien en de ingangen naar de zaal zijn wachtposten, compleet met slagboom, geworden. Ondanks de grootsheid van de foyer is Studio 100 er ook in geslaagd om gezellige hoekjes te creëren, daarnaast is er een restaurant, zijn er stands waar pizza, hamburgers of friet kan worden gehaald en er zijn hier en daar vitrines waar voorwerpen uit de Eerste Wereldoorlog in staan uitgestald.

Zonder de bewegende tribune blijft er namelijk meer dan genoeg spektakel over. Naast de indrukwekkende en theatraal zeer vakkundig geïmplementeerde special effects tijdens de gevechtsscènes, beschikt 14-18 namelijk ook over een uitmuntende cast, een goed verzorgde aankleding qua decor en kostuums, prettig in het gehoor liggende muziek ingespeeld door de Royal Flemish Philharmonic en een onderhoudende verhaallijn.

Klik op een foto om te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies