Stephen Kings Misery komt tot leven in de Bibliotheek van Amsterdam

Vier jaar geleden werd in een showcase de ‘feel bad’ musical Misery opgevoerd in het Werktheater in Amsterdam. Op 10 augustus 2014 vierde deze musical haar wereldpremière met een deels nieuwe cast. Wie laat zich meeslepen door de wereldberoemde schrijver Paul Sheldon en zijn freaky fan Annie Wilkes?

Misery, gebaseerd op het wereldberoemde boek van Stephen King, is door theatermaker Florus van Rooijen bewerkt tot een twee uur durende muziektheatervoorstelling. Het gaat over de wereldberoemde schrijver Paul Sheldon, die na een zwaar auto-ongeluk de nachtmerrie van zijn leven beleeft als hij gered en verzorgd wordt door Annie Wilkes, zijn ‘allergrootste fan’. Wanneer zij er achter komt dat haar geliefde personage Misery in het nieuwste boek van de romanreeks komt te overlijden, verandert Annie in een gestoorde en obsessieve gijzelnemer, die er alles voor over heeft ervoor te zorgen dat Paul Sheldon ‘haar’ Misery weer tot leven wekt.

De gestoorde Annie wordt zeer overtuigend neergezet door Marjolein Algera. Je twijfelt geen moment aan haar bedoelingen en weet dat ze alles zal doen om te krijgen wat ze wil, ook als daar doden voor moeten vallen. Algera switcht naadloos tussen de haast schizofrene conversaties met Paul – het ene moment vol bewondering, het andere moment tot alles in staat als hij niet direct tegemoet komt aan haar wensen. Sander de Heer vult dit met zijn overwegend realistische tegenspel goed aan. De Heer laat in zijn rol als Paul Sheldon zien dat de grens tussen angst en eigen overtuigingen flinterdun kan zijn. Hij probeert steeds vast te houden aan zijn eigen idealen, maar Annie bemoeilijkt dit hem –letterlijk–tot op het bot. Dat zowel Algera als de Heer niet alle muzikale klanken even zuiver hun keel uit krijgen, wordt goedgemaakt met sterk acteerwerk.

Bij de jonge garde stoort dit helaas meer. Tara Hetharia en Buddy Vedder spelen de jonge geliefden Misery en Ian uit de boekenreeks van Sheldon. Waar zij wel prima acteren, laten de zangkwaliteiten te wensen over. Hetharia en Vedder zijn heerlijk over de top als de roman personages.

In zijn geheel bevat deze voorstelling veel zwarte humor en heeft de voorstelling iets dreigends over zich. Desalniettemin mist het de echte spanning die je bij een thriller zou verwachten.

Hoewel de boekscènes zich aan het begin afspelen achter een toneelscherm waardoor een zekere afstand wordt gecreëerd, lopen de werelden uit het boek en het echte leven gedurende de voorstelling steeds meer in elkaar over en wordt dit artistiek gezien vertaald in ‘echte’ en fictieve personages die elkaars ruimte betreden. Het decor is met slechts af en toe wat projecties minimaal en ook aan rekwisieten is zeker geen overdaad. Toch hebben de vier acteurs niets meer nodig om je mee te nemen naar de duistere sferen van een afgelegen hutje dat door hevige sneeuwstormen grotendeels afgesneden wordt van de buitenwereld.

Florus van Rooijen vertelt dat de voorstelling sinds de testcase niet heel erg is veranderd. Er is wel kritisch gekeken naar en gesneden in conversaties, her en der zijn zinnetjes verwijderd, maar het geheel is goed overeind gebleven. En, zo zegt van Rooijen, hoewel er een kwartier van de speelduur af is krijg je die tijd nu ‘in de vorm van een pauze cadeau’. En die pauze is een goede keuze.

Al met al is de nieuwe Misery een wat  vlottere voorstelling dan 4 jaar geleden en wordt er met name door Algera en de Heer goed geacteerd. Misery is nog tot en met 31 augustus te zien in het Theater van ’t woord in de openbare bibliotheek van Amsterdam (OBA). Voor meer informatie en kaarten zie: Mokertheater.nl.

Klik op de foto’s om te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies