Sweeney Todd: er is meer nodig dan alleen sterke vocalen

Dit jaar kwam de Nederlandse Reisopera met een opvallende voorstelling in hun programmering: een volledige Engelstalige versie van Sweeney Todd. Onlogisch is deze keuze echter niet, de musical vol klassieke zangpartijen past perfect een operagezelschap. Maar snel wordt duidelijk dat Sondheimmusicals veel meer nodig hebben alleen sterke vocalen.

Sweeney Todd (Dale Duesing) keert na een onterechte ballingschap terug naar Londen. Als snel komt hij weer in contact met Mrs. Lovett (Sanne Wallis de Vries). Mrs. Lovett is een oude kennis van Todd en runt een alles behalve succesvolle pasteibakkerij. Ze vertelt Todd dat zijn achtergebleven vrouw gif heeft ingenomen, nadat zij verkracht werd door rechter Turpin (Richard Suart). Todd wil alleen nog maar wraak nemen op de rechter en hem vermoorden. Hij opent naast de pasteibakkerij een kapperszaak waarin hij geregeld de hals van zijn klanten doorsnijdt. De lijken worden door Mrs. Lovett verwerkt in vleespasteien die gretig aftrek vinden. Het lijkt allemaal goed te gaan, totdat de wraakgevoelens van Todd de overhand nemen…

Geheel onterecht is het materiaal van Sondheim maar zelden te zien in Nederland. Sweeney Todd is een van de duisterste maar misschien ook de beste musicals uit het laatste kwart van de vorige eeuw. De fantastische muziek komt volledig tot zijn recht bij de Nederlandse Reisopera. Tegenwoordig is het helaas absoluut geen vanzelfsprekendheid dat de muziek bij een musical (volledig) live gespeeld wordt. Het is dan ook heerlijk om te merken dat de muziek door Het Gelders Orkest fantastisch vertolkt wordt.

Zoals gebruikelijk bij Sweeney Todd speelt iemand met een achtergrond in cabaret of komedie de rol van Mrs. Lovett. Aan Sanne Wallis de Vries de zware taak om de rol van deze doortrapte, manipulatieve, komische maar ook gestoorde vrouw vorm te geven. Vocaal sterk zijn is geen vereiste voor de rol van Mrs. Lovett. Maar Wallis de Vries heeft duidelijk veel moeite met de zangpartijen. Haar zwakke zangstem valt misschien extra snel op te midden van een operagezelschap, maar  het is soms zeer onaangenaam om naar een zingende Wallis de Vries te luisteren. Tegenover haar staat Dale Duesing als Sweeney Todd. Duesing heeft duidelijk geen enkele moeite met zangpartijen. Ondanks dat Todd een kille moordenaar is weet Duesing nauwelijks de duistere kant van zijn personage bloot te geven. Doris Baaten als Beggar Woman valt meteen op. Ze weet op subtiele wijze haar compleet gestoorde personage vorm te geven. Waar het de rest van de cast soms ontbreekt aan subtiel spel is duidelijk dat Baaten dit perfect beheerst. Je begint je af te vragen waarom we Baaten niet in de vrouwelijke hoofdrol zien?

Er is gekozen om de voorstelling niet af te laten spelen in de 19de maar in de 21ste eeuw. Dit zien we meteen in het decor en de kostuums (Mrs Lovett in een huispak!). Deze keuze is interessant maar valt alleen te verantwoorden als het een toegevoegde waarde heeft. Dit blijkt echter niet zo te zijn. De oplettende kijker zal zich er misschien ook aan storen dat het tijdsbeeld uit de liedteksten niet aansluit bij de nieuwe setting. Tevens zijn er meer regiekeuzes (Marcel Sijm) die het publiek met vragen achterlaten. Zo is het bijna tenenkrommend om te zien dat Sweeney Todd een dansjes doet met Turpin (de rechter) tijdens ‘Pretty Women’. Waarom?

Sweeney Todd van de Nederlandse Reisopera is vocaal erg krachtig. Het operagezelschap weet de geniale muziek van Sondheim prachtig te vertolken. Dit in combinatie met Het Gelders Orkest is een genot voor het gehoor. Uitzondering daarop is Sanne Wallis de Vries die het duidelijk moeilijk heeft met haar partijen. Waar het spel bij de hoofdrollen weinig indruk weet te maken is Doris Baaten meesteres in het beheren van subtiel spel. Deze versie van Sweeney Todd is in spel en regie niet de sterkste vertolking; toch is het heerlijk om weer eens Sondheim te horen in de Nederlandse theaters.

Sweeney Todd is alleen nog in oktober te zien in Nederland. De première van Sweeney Todd op 5 september 2014 is compleet terug te luisteren op de website van Radio 4.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies