Opgepoetste ‘Hartsvrienden’ komt moeizaam op gang

De musical Blood Brothers was al eerder te zien in Nederland. Nu komt Van Lambaart Entertainment met een nieuwe versie van deze voorstelling onder een nieuwe naam: Hartsvrienden. Het hartverscheurende verhaal van een moeder die de helft van haar pasgeboren tweeling weggaf is tevens in een nieuw jasje gestoken.

Hartsvrienden vertelt het verhaal van de tweelingbroers Mickey (Guido Spek) en Edward (Jim Bakkum), die bij hun geboorte worden gescheiden en opgroeien in verschillende milieus. Het lot herenigt ze in hun volwassen leven. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen de beide broers. De spanningen lopen echter hoog op wanneer de broers verliefd worden op dezelfde vrouw (Bente van den Brand), met aangrijpende gebeurtenissen tot gevolg.

Naast de moeder van de tweeling, vertolkt door Vera Mann, is er traditiegetrouw nog een grote mannelijk hoofdrol: de verteller (Yes-R). De verteller speelt de advocaat van de duivel en neemt de publiek vanaf het begin mee. Het verhaal wordt chronologisch verteld, maar de voorstelling begon altijd met de scène waar de voorstelling ook mee einde (spoiler: de aangrijpende dood van de tweeling). Door meteen met het plot te beginnen is de bezoeker meteen geboeid. De verteller neemt je mee naar de ontknoping: hoe heeft het allemaal zo ver kunnen komen? In Harstvrienden beginnen we niet met deze scene. Een opvallende keuze omdat de spanning helemaal verloren gaat in de eerste acte. Je hebt namelijk nog nauwelijks een idee waar de voorstelling naar toe werkt. De eerste acte voelt daardoor ook meteen een komisch in plaats van tragikomisch. In de tweede acte wordt er weer een hoop goedgemaakt maar de subtiele opbouw mist. Oorspronkelijk speelt het verhaal zich af in de jaren ’60 tot halverwege de jaren ’80. In deze nieuwe versie begint het verhaal ongeveer 25 jaar later. Waarom deze keuze is gemaakt blijft onduidelijk, zeker omdat er nu wat consistentiefouten in zijn geslopen. Theaterbezoekers die de voorstelling niet eerder hebben gezien valt dit natuurlijk niet op. Maar wie de productie eerder heeft gezien weet dat het zo veel meer potentie heeft.

De vrouwelijke hoofdrol is voor Vera Mann. Ze speelt de arme moeder op bijstandsniveau die het nog financieel nog net lijkt te trekken met een nieuw kindje op komst. Als blijkt dat het een tweeling is besluit ze op aandringen van mevrouw Lieuwma (Maike Boerdam) een kindje af te staan aan deze kinderloze vrouw. De spanning tussen Mann en Boerdam is mooi opgebouwd. Vooral de neurotische Lieuwma wordt prachtig vormgegeven door Boerdam. Mann staat bekend om haar sterke vocale kwaliteiten. Toch lijkt het wel of Mann zich inhoudt in deze voorstelling, jammer want de rol biedt zeker kansen om vocaal uit te pakken. De tweeling, vertolkt door Spek en Bakkum, zijn in het begin van de voorstelling zeven (bijna acht) jaar oud. Vooral Spek weet, zonder zijn personage cartoonesk neer te zetten, prachtig herkenbaar vorm te geven. Niet alleen in zijn spel blinkt Spek uit, ook vocaal klinkt het prima. Ook Bente van den Brand als Linda maakt een mooie groei van kleuter tot volwassen vrouw mee in de voorstelling.

De nieuwe regiekeuzes en muzikale arrangementen blijken geen meerwaarde te hebben. En dat is jammer want het maakt van Blood Brothers geen spannende en emotionele rollercoaster maar een wat moeizame tot gang komende en nauwelijks emotionele zoektocht naar Hartsvrienden. Een duidelijke opbouw van het verhaal en een sterke rol voor de verteller missen, en dat blijkt toch essentieel te zijn. Dan nemen we de nieuwe setting maar voor lief…

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies