Op een mooie Pinksterdag is een schoolvoorbeeld voor liedjesprogramma’s

Veel musicalproducenten doen het tegenwoordig; een gat in hun programmering opvullen met een liedjesprogramma. Ideaal wanneer er onverwacht een musical eerder stopt of wanneer je je vaste sterren ergens in kwijt moet. Janke Dekker Theaterproducties bewees zich vorig jaar definitief met een van de beste voorstellingen van het seizoen: Dansen met de vijand. Reden genoeg om te hopen op een nieuwe musical of muziektheatervoorstelling van deze producent, maar dit jaar moeten we het dus doen met een liedjesprogramma. Eerlijk gezegd zijn wij op de redactie van Musical Reports altijd een beetje teleurgesteld wanneer een (musical)producent met een liedjesprogramma komt in plaats van een musical.

Het concept van een liedjesprogramma is simpel: bestaande liedjes die gegarandeerd zullen scoren plus een paar mensen die dat prachtig vocaal kunnen brengen met daarbij het liefst nog een liveband (maar een orkestband mag ook). Ditmaal de muziek van Harry Bannink, Ruud Bos en Joop Stokkermans, gezongen door Lone van Roosendaal, Annick Boer en Renée van Wegberg mét vierkoppige liveband. Met de ingrediënten is absoluut niks mis. Het drietal componisten schreef gezamenlijk meer dan 6.000 liedjes voor musicals, artiesten, showtunes en tv-commercials. De voorstelling opent met nummers over junkies, seksfeesten en hitsige huisvrouwen. Meteen is het duidelijk; dit gaat geen saaie avond worden.

Regisseur en scriptschrijver Erris van Ginkel heeft een prima voorstelling afgeleverd. Er zit vaart in de voorstelling en de vijf kwartier vliegen voorbij. Het aantal meezingers is beperkt, maar kan natuurlijk niet uitblijven. Er volgen zes korte versies van bekende meezingers en gelukkig kunnen we vijf minuten later weer verder. Het trio van zangeressen heeft duidelijk veel plezier op het podium. Ze zingen gezamenlijke nummers of in duetten, maar er is een hoop ruimte voor solo’s. Lone van Roosendaal steelt regelmatig de show met o.a. “Het is over” uit Heerlijk duurt het Langst, maar de hoogtepunt van de avond is toch wel van Roosdendaals vertolking van “Haat” uit de musical Lang leve de Opera van Ivo de Wijs en Joop Stokkermans. Van Roosendaal laat zien dat zij alle facetten van theater perfect beheerst, met een perfecte getimede nuance en precisie zet ze een vertolking neer waar Jasperina de Jong nog jaloers op zou zijn. Annick Boer en Renée van Wegberg kunnen prima overweg met het materiaal en duidelijk is dat dit drietal elkaar perfect aanvoelt en aanvult.

Erris van Ginkel is als regisseur en scriptschrijver er in geslaagd met het (soms een halve eeuw oude) materiaal een vlotte en vermakelijke voorstelling neer te zetten. Er is bij het maken van een selectie van liedjes niet te lang stil gestaan bij de oubollige liedjes, vooral de tijdloze en ooit controversiële nummers komen aan bod. De zangeressen weten dan ook wel raad met het materiaal en zingen en vertolken de liedjes één voor één prachtig. Op een mooie Pinksterdag is daarmee een geslaagd liedjesprogramma. Nog belangrijk is eigenlijk wel dat het een volwaardige voorstelling geworden is en het absoluut niet aanvoelt als een gemakkelijk geproduceerd alternatief voor een musical. Onze blik op liedjesprogramma’s is een beetje bijgesteld; er zitten pareltjes zoals deze tussen.

Mogelijk ook Minteressant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies