Benefietvoorstelling Peter Pan: ‘het kind zijn mag niet overgeslagen worden’

Hulporganisaties Save the Children, Humanitas en Stichting Het Vergeten Kind organiseerden samen met het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT) een crowdfundingactie. Hierdoor konden afgelopen vrijdag meer dan 680 kinderen genieten van de benefietvoorstelling van Peter Pan: Het echte verhaal in Schouwburg Amstelveen.

Met een actie op Voor de kunst, die 6.725 euro opleverde, werd de voorstelling gefinancierd. Kansarme kinderen kregen de mogelijkheid om te gaan geloven in de wereld van wensen en de kracht van geluk. Regisseur, schrijfster en componist Elise Berends: “Je wil dat ze kunnen dromen, geloven en even weg kunnen van de realiteit. Het is belangrijk om te fantaseren.”

Leren van kinderen
J.M. Barrie, de schrijver van Peter Pan, had tijdens zíjn première van Peter Pan, Or the Boy Who Wouldn’t Grow Up in 1904 kinderen uit Londense weeshuizen in de zaal zitten, vertelt persvoorlichter en productmanager Jari Vegting aan Musical Reports. “Dat werkten zó goed en dat vonden zij zó fantastisch, dat wij dachten: ‘dat moeten wij ook doen in Nederland!’”

Berends vult hem aan: “Barrie wilde de volwassenen in de zaal wat mee geven over hoe een kind kijkt en dat we van hen kunnen leren. Het opgeprikte, omhooggevallen Engelse publiek – wat bij ons nu dan het apathische, verveelde, redelijk asociale publiek is wat eerder op zijn telefoon wil kijken – kan leren van een kind, dat zich ergens in wil verdiepen en in mee wil gaan.” Ze vond het dan ook een te gekke combinatie.

‘Gewoon geweldig’
Wera Misset, die de rol van Wendy Darling vertolkt, vertelt dat zakelijke leiding Thomas Moesker, haar moeder Elena en companymanager Saskia van der Meer al langer met dit idee rondliepen. “Zij waren al van: ‘oh, dat zou leuk zijn’ en toen kwam Jari er nog bij. Zij hebben toen met zijn allen bedacht: ‘we gaan het gewoon echt doen’. Zo begon het én het is gelukt!”

Ferron de Wit, die in de huid kruipt van Peter Pan, vond het idee voor een benefietvoorstelling ‘gewoon geweldig’. “De kinderen worden hier zó blij van.” Dat was tijdens de voorstelling zelf ook te merken, want er was flink wat interactie met het jonge publiek. “Ze kijken naar je en bewonderen je”, vervolgt de Wit. “Op het laatste nog het woordje: ‘Dag, Peter Pan!’. Dat was écht heel mooi.”

Tegenpool
De ideologie van de hulporganisaties komt ook terug in het verhaal van Peter Pan. “Dit verhaal, met kinderen die wegvliegen naar Nimmerland en bang zijn om vergeten te worden, sluit heel actueel aan”, aldus Vegting.

Berends ziet in de huidige maatschappij kinderen die al té snel opgroeien, maar het kind zijn mag volgens haar niet overgeslagen worden. “Als je het goed doet hebben ze het gevoel dat je iets uitmaakt voor ze en je het verschil kan maken. Kinderen luisteren vaak meer en zijn vaak tóch vatbaarder voor de juiste richtlijnen dan dat we soms denken.” Ze gelooft dan ook in taal, diepgang, filosoferen en veilig, onzeker en kwetsbaar mogen zijn. “Je moet een soort tegenpool zijn. Durf zelfverzekerd te zijn, want je bent een écht mens. Ik probeer kinderen mee te geven dat je mooi bent zoals je bent.”

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies