Charley: Jon van Eerd steelt de show in eigen musical-klucht

Jon van Eerd is de koning van de klucht; en bijna jaarlijks gaat hij op tournee met een nieuwe eigen voorstelling. Van Eerd heeft zich tevens al vele malen bewezen als musicalacteur in o.a. La Cage Aux Folles, Moeder ik wil bij de revue en Mamma Mia! (2013). Het wachten was op een combinatie van de theatergenres waar van Eerd zo goed bij vaart; en daar was Charley: de komische musical. De nieuwe creatie, door hem zelf geschreven en geproduceerd, ging in het Oude Luxor Theater in Rotterdam in première.

De vaste ingrediënten voor een klucht lijken in het openingsnummer al aanwezig te zijn: veel deuren, een belangrijke gebeurtenis die niet verkeerd mag lopen én list en bedrog. Aan Charley (Jon van Eerd) de oneervolle taak om zich noodgedwongen voor te doen als een rijke tante die niet lijkt op te dagen. Dit allemaal om twee verliefde jongens te helpen. Alles loopt langzaam in de soep maar het dreigt al helemaal verkeerd te gaan als de echte tante (Vera Mann) op de stoep staat. De boel lijkt niet te redden maar Charley houdt moedig stand…

Het script biedt de bezoeker precies wat je kan verwachten als de koning der kluchten een komische musical maakt: namelijk een klucht met liedjes. Het ietwat oubollige genre van de klucht in een musical die zich in de jaren ’30 van de vorige eeuw afspeelt, mikt al duidelijk op het trouwe schouwburgpubliek. Daar is niks mis mee; maar echt spannend is de kruisbestuiving tussen een klucht en musical dan ook niet te noemen. Waar het in een klucht draait om snelle grappen en scènewissels worden deze in Charley soms opgehouden door de musicalliedjes. De liedjes van Michael Reed (met liedteksten van Jon van Eerd) zijn van internationale allure,vrolijk en vermakelijk; maar houden net iets te vaak het tempo uit de voorstelling. Helaas doet Charley: de komische musical daardoor nóg volledig recht aan de klucht nóg aan musical. Jon van Eerd schittert echter opnieuw en dat maakt een hoop goed. De komische timing is, zoals altijd bij van Eerd, uiterst scherp en de zaal ligt regelmatig in een deuk. Van Eerd is omringd door talent, maar duidelijk is dat er maar één hoofdrolspeler is; en dat is van Eerd zelf. Met verder mensen zoals Vera Mann, Anne-Mieke Ruyten, Jonathan Demoor, Laus Steenbeeke en Job Bovelander is er geen enkele zwakke schakel te vinden in de cast.

De kruisbestuiving tussen de theatergenres musical en klucht lijkt niet bijzonder succesvol. De muziek haalt het tempo er te vaak uit, en dat is jammer want heel erg dragend is het verhaal nu ook weer niet. Het is absoluut een teken van lef om anno 2018 zelf een nieuwe musical te produceren met een sterrencast én een live-band. Als je die enorme last op je schouders draagt en dan nog zo zichtbaar kan genieten op het podium moet je wel een rasartiest zijn. Een rasartiest is Jon van Eerd die met zijn geniale komische timing en goede zangstem indruk weet te maken als alleskunner.

Klik op een foto om te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies