In ‘Op Hoop van Zegen’ steelt de muziek opnieuw de show

Op Hoop van Zegen was in 2008 als musical al een bescheiden succes. De destijds nieuwe musical, gebaseerd op het toneelstuk van Herman Heijermans uit 1900, was ruim een jaar te zien in de Nederlandse theaters. Ruim tien jaar later is de musical weer terug, herwerkt en met een andere cast.

Op Hoop van Zegen vertelt het verhaal van een arm vissersdorp waar zo goed als alle manen in de visserij werken. Het doel van de vissersrederijen is om zo veel mogelijk geld te verdienen en de vissers zijn daarin niet meer dan pionnen. Vissersvrouw Kniertje (Mariska van Kolck) moet met leden ogen aanzien dat haar beide zonen samen uitvaren op vissersschip ‘De Hoop’. Maar als ze na een storm niet op tijd terugkeren vreest men voor het ergste…

De musical is herwerkt en vooral het decor en toneelbeeld is aangepast. Het abstracte decor van Arno Bremers komt prima tot zijn recht. Het is verfrissend om te zien dat er niet gekozen is voor een puur realistisch decor terwijl het verhaal zich zo duidelijk afspeelt in een specifieke tijdsgeest. Dit geeft ruimte om wat minder traditionele keuzes te maken. De keuze om het vissersschip ‘De Hoop’ te illustreren door middel van een actrice (Melissa Groeneveld) in plaats van een decorstuk komt ook stukken beter uit de verf in het abstracte decor.

Mariska van Kolck als de getergde vissersvrouw Kniertje maakt indruk. Wie zien van Kolck op een manier waarop we haar niet vaak zien; in een serieuze rol die snel de harten van het publiek weet te winnen. Naast haar maakt Bill van Dijk als reder Bos vooral vocaal indruk met het nummer “Achter de Horizon”. Hier en daar zijn wat rollen herwerkt maar in de basis lijkt de voorstelling redelijk veel op de versie van tien jaar geleden. Verder blijven de personages vocaal indruk maken en is het verhaal soms ondergeschikt geraakt aan het vele aantal nummers dat vertolkt moet worden. Misschien was men te bang om er te veel in aan te passen; maar met name de tweede acte voelt nog wat onnodig lang aan. Misschien had de voorstelling als een voorstelling van één acte nog beter gewerkt? Maar niet getreurd want er staat zeker een mooie voorstelling. De muziek (Tom Bakker) is en blijft imposant en weet vooral muzikaal en vocaal indruk maken. Het is dan ook jammer dat alle muziek op band staat en er geen orkest aanwezig is.

Op Hoop van Zegen is absoluut een mooie musicalbewerking van het klassieke toneelstuk. Het is fijn om te zien dat men niet klakkeloos een reprise opvoert van tien jaar geleden maar dat de voorstelling ( en dan vooral het toneelbeeld) onder handen is genomen. De muziek blijft toch echt het sterkste component uit de voorstelling. En met een cast die aangevoerd wordt door vocale kanonnen zoals Mariska van Kolck, Bill van Dijk en Joke de Kruijf hoef je je daar geen zorgen over te maken.