Muzikale grootsheid in A Little Night Music

In A Little Night Music worden verschillende driehoeksverhoudingen gevolgd. Om te beginnen volgen we advocaat Fredrik (Paul Groot) en zijn decennia jongere 18-jarige bruid Anne (Leatitia Gerards). En Fredrik zijn scharrel met actrice Desiree Armveldt (Susan Rigvava-Dumas), die hij na lange tijd weer aanhaalt sinds hij, vanaf zijn huwelijksvoltrekking 11 maanden geleden, droog staat. Desiree heeft op haar beurt weer een tweede affaire met Count Carl-Magnus Malcolm. Carl-Magnus is bovendien getrouwd met Countess Charlotte Malcolm (Jessica Aszodi). Hoewel zijn vrouw op de hoogte is van de affaire is Carl-Magnus desalniettemin enorm ontsteld wanneer hij Fredrik in een ochtendjas in Desirees kleedkamer aantreft. Hij draagt zijn vrouw daarom op om de jonge Anne in te lichten over de ontrouw van Fredrik. Gelijktijdig heeft Desiree het plan opgevat om Fredrik om te turnen tot een vader voor haar dochter Fredrica (Bernadeta Astari).

Wanneer vlak voor het eind van de eerste akte ‘A Weekend in the Country’ klinkt, is een tamelijk lange expositie afgerond en kan het feest pas echt beginnen. Het uitleggen van de ingewikkelde driehoeksrelaties, wellicht in combinatie met een net wat langzamere zang van de operazangers in dit gezelschap, maken dat het begin van de voorstelling voor een enkeling wellicht wat lang aanvoelt. Echter, het Sondheim materiaal wordt zo uitermate goed gespeeld en gezongen dat een kniesoor daar op let. Bovendien wordt het “wachten” groots beloond. Vanaf ‘A Weekend in the Country’ zijn spanningsboog en humor zodanig verenigd met de muzikale grootsheid van de zangers en muzikanten dat geen musicalliefhebber deze voorstelling zou willen missen.

Het is bijna een verademing te noemen dat de rol van Desiree Armfeldt eens wordt vertolkt door een performer met het muzikale talent van Susan Rigvava-Dumas. Ware het niet dat het woord verademing haar talent tekort doet. Origineel componeerde Stephen Sondheim het lied ‘Send in the Clowns’ voor een actrice die eigenlijk gecast was voor een rol waarin nauwelijks echt gezongen hoefde te worden. En later zijn er steeds actrices gecast in deze rol die beroemd zijn om hun acteervermogen maar echter niet over een muzikale zangstem beschikte die erg indruk maakte. Hoe anders is dat bij Rigvava-Dumas, die mede dankzij haar acteervermogen een onvergetelijk vertolking van ’Send in the Clowns’ ten gehoren brengt. Spel, zangtechniek, muzikaliteit en een prachtig stemgeluid maken dit lied het hoogtepunt van de voorstelling.

Andere hoogtepunten zijn er absoluut ook. Ieder lied wordt uitzonderlijk goed gezongen. Drie zangeressen maken naast Rigvava-Dumas een extra bijzondere indruk. Sanne Franssen, die dienstmeid Petra speelt en daarmee in het bijzonder mag schitteren tijdens ’The Miller’s Son’, voegt met haar vertolking humor en speelsheid toe aan de voorstelling. Ook Jessica Aszodi is een genot om naar te kijken en luisteren in haar rol als de gewiekste en bedrogen Countess Charlotte Malcolm. Nikki Treurniet die Mrs Nordstrom, 1 van de 5 voortreffelijke Liebeslieder Singers speelt, weet met haar spel tijdens de kwintetten steeds het oog naar haar toe te trekken met haar overtuigende spel. Tot slot nog een pluim voor de multigetalenteerde Job Greuter die in deze voorstelling de gekwelde zoon Henrik speelt. Zijn spel is niet alleen naturel, hij is ook in staat dit perfect te combineren met zijn uitmuntende zang en cellospel.

Voor wie gewend is aan Nederlandse musicalvertalingen zal de Nederlandse (en Engelse) boventiteling wellicht even wennen zijn. Maar voor de liefhebber van het werk van Sondheim, die zowel de muziek componeerde als de liedteksten schreef van A Little Night Music, is het eigenlijk een cadeau om zijn muzikale en poëtische genialiteit in de originele taal te mogen horen, en dat gewoon in Nederland.

In een voorstelling waar muzikaal alles klopt en het publiek tevens wordt getrakteerd op een goed spelende cast, een spannend decor en waanzinnige kostuums maakt de ietwat lange aanloop voor het ontstaan van een goede spanningsboog niets meer uit. Daarbij optellende dat tijdens de expositie prachtige liederen klinken en deze inleiding nodig is om alle verwikkelingen in de driehoeksverhoudingen in sneltreinvaart te doen verlopen in de tweede helft van de voorstelling, maakt dat men alleen maar vol lof kan spreken over deze parel van een voorstelling. 

Wie de voorstelling wil zien, moet snel zijn. A Little Night Music is in totaal slechts 10 keer te zien. De voorstelling is te zien in verschillende grote steden in Nederland en speelt zijn laatste voorstelling op 9 april.