Britse én Vlaamse humor in Monty Python-musical Spamalot

Always look on the bright side of life! Dat is wat regisseur, acteur en schrijver Stany Crets deed toen hij in 2011 de Monty Python-musical Spamalot naar België bracht. Geen wonder dat hij besloot om de veelgeprezen musicalklassieker dit jaar terug te brengen naar de Vlaamse theaters.

Volgens productiehuis Deep Bridge wordt het ditmaal ‘nóg briljanter, nóg grappiger en nóg uitbundiger’.

Kapstok voor moppen
Uitbundig is het zeker! Crets weet op briljante wijze de Britse humor te combineren met de Vlaamse humor. Hij drijft de spot met ‘van-de-pot-gerukte’ Broadway musicals en neemt zelfs een aantal Bekende Vlamingen op de hak. “Het is vooral een simpele kapstok om heel veel moppen te maken”, vertelde Jonas van Geel, die de rol van Sir Robin de Dappere vertolkt, al eens in een interview met Deep Bridge.

In de musical, die gebaseerd is op de film Monty Python and the Holy Grail, gaat koning Arthur (Koen van Impe) samen met zijn ridders van de Ronde Tafel: Sir Robin, Sir Bedevere (Kobe van Herwege, eerder te zien als Pumbaa in The Lion King), Sir Galahad (Jan van Looveren) Sir Lancelot (Walter Baele, bekend als Van Leemhuyzen in Samson & Gert) en zijn ‘paard’ Patsy (Nordin De Moor, eerder te zien als Charlie Chaplin in Chaplin, de musical) op queeste naar de Heilige Graal, inclusief het geklepper van kokosnoten. Ze worden bijgestaan door de stem van God (Erik van Looy, presentator van De Slimste Mens ter Wereld).

Ridders van ‘Hou je bek en bef me’
Onderweg komen ze de Lady of the Lake tegen. Een sterke en adembenemende vrouw, zoals het foldertje van Spamalot het personage van Ann Van den Broeck beschrijft. Daar is geen woord van gelogen. Zodra ze haar strot opentrekt, weet deze diva je te betoveren met haar magische klanken.

Daarnaast komen er ook veel personages en scènes uit de film uit 1975 terug in de musical. Zo komen de ridders van Ni – die enorm verlangen naar een buxushaag – terug in de voorstelling en zijn ze in deze versie ook fan van Merols ‘Hou je bek en bef me’, waar ze uiteindelijk hun bekende uitspraak in veranderen.

Koe-tapult en vleesetend konijn
Ook de – uit de film bekende – koe-tapult, het vleesetend konijn en de zwarte ridder die al zijn ledematen verliest, spelen een rol in de musical. Vooral de scènes met de homoseksuele prins Herbert (Dieter Verhaegen) die verliefd wordt op Lancelot en voor wie anaal zijn ‘heilige Graal’ is, werken op de lachspieren. Ook wanneer Verhaegen in de eerste akte te zien is als Nog niet dode Fred in een ballet vol lijken, zit je gierend van het lachen op je stoel.

Actuele grappen komen ook aan bod, bijvoorbeeld in een scène met spandoeken waar teksten op staan als Michael is innocent! en Brexit, mijn hol! Een klein nadeel voor het Nederlandse publiek is dat er ook veel grappen in zitten die betrekking hebben op de Vlaamse politiek. Daardoor is het voor onze zuiderburen soms nét een tikje grappiger. Desondanks is het absurdistische een enorme toevoeging aan Crets’ versie van Spamalot.

Spamalot is nog te zien op 4, 5, 6, 7, 12 en 13 april in de Stadsschouwburg in Antwerpen.