Anastasia brengt keizerlijke verfrissing

Na bijna drie jaar was de musical The Lion King inmiddels niet meer weg te denken uit het AFAS Circustheater in Scheveningen en dus werd het tijd voor een nieuwe productie: Anastasia. De musical, geïnspireerd op de gelijknamige animatiefilm uit 1997, brengt verfrissing in het aanbod van Stage Entertainment voor komend theaterseizoen na de reprises van Mamma Mia! en The Lion King in theaterseizoen 2018/2019. De verwachtingen tijdens de première op 22 september waren dan ook hooggespannen voor deze volledig nieuwe productie in Nederland.  

De musical Anastasia gaat in op het mysterieuze verhaal van de laatste Russische tsarendochter Anastasia. Het gerucht gaat dat zij mogelijk als enige van de tsarenfamilie de aanval van de bolsjewieken heeft overleefd tijdens een groot bal. In de musical volgen we de jonge, moedige Anya (Tessa Sunniva van Tol) die zich in eerste instantie niets meer herinnert van haar verleden. Echter komen er gebeurtenissen en objecten op haar pad die haar herinneringen aanwakkeren. Zou zij dan écht de dochter zijn van de vermoorde tsaar Nicolaas? Samen met Dmitri (Milan van Waardenburg) en Vlad (Ad Knippels) reist ze af naar keizerin-moeder (Gerrie van der Klei) in Parijs om achter de waarheid te komen. Wat ze echter niet weet is dat ze op de hielen wordt gezeten door de meedogenloze Sovjetofficier Gleb (René van Kooten).

Vanaf het eerste moment wordt het publiek meegezogen in het mysterie, mede dankzij de geweldige cast. Tessa Sunniva van Tol weet niet alleen met behulp van haar sterke spel de zoektocht van Anya naar haar identiteit op een meeslepende manier neer te zetten, ook haar zang staat als een huis. In nummers als ‘Zoektocht door de tijd’ en ‘In mijn droom’ is letterlijk elke noot raak en dat zorgt voor de nodige kippenvelmomenten. Tegenspeler Milan van Waardenburg heeft de rol van Dmitri al in Duitsland gespeeld. Het is duidelijk te horen dat hij het nummer ‘Mijn Petersburg’ tot in de puntjes beheerst en zijn klankkleur heeft hierin een eigen karakter. Ook Ellen Evers, die Lily speelt, pakt vocaal en fysiek gezien helemaal haar moment in de tweede akte tijdens haar nummer in de Neva club. De veelzijdigheid van het ensemble blijft ook zeker niet onopgemerkt. Er komen in de musical verschillende dansstijlen aan bod, zoals ballet en Russische volksdans, die het ensemble feilloos uitvoert en net dat beetje extra geeft aan de voorstelling.   

De eerste akte speelt zich voornamelijk af in Rusland en komt hierdoor iets grauwer over. Mede hierdoor heeft de musical in de eerste akte iets minder humor, maar gelukkig wordt dat in de tweede akte helemaal goedgemaakt dankzij de sterke chemie tussen Ellen Evers en Ad Knippels, die het komische koppel Lily en Vlad spelen. Het contrast tussen de eerste en de tweede akte qua sfeer is ook duidelijk terug te zien in de kostuums. In de tweede akte draagt Tessa prachtige baljurken die dit sprookje helemaal compleet maken. Iets wat ook niet onbenoemd mag blijven is het schitterende decor. Draaiende decorstukken kwamen al vaker voor in musicals, maar de combinatie van draaiende decorstukken en ledschermen zoals dat in deze musical wordt neergezet, geeft zeker weer een nieuwe dimensie aan het geheel. Zo lijkt een deel van de cast op een gegeven moment daadwerkelijk in een rijdende trein te zitten die uit verschillende hoeken in beeld wordt gebracht.  

Kortom, de musical Anastasia heeft alles wat een voorstelling met een koninklijk tintje hoort te hebben. Prachtige kostuums en decors, meeslepende muziek en een ijzersterke cast. Anastasia is exclusief te zien in het AFAS Circustheater in Scheveningen.