Op 11 oktober 2019 ging in de Rijswijkse Schouwburg de musical Pijnstillers in première, naar het gelijknamige boek van Carry Slee. Producent Homemade Productions heeft al eerder bekende Carry Slee boeken verwerkt tot musical. Zo verschenen er al de musicals Afblijven, Spijt en Razend. Kenmerkend voor deze Carry Slee musicals is dat er thema’s worden aangesneden waar jongeren mee te maken zouden kunnen hebben. In Pijnstillers staat de relatie centraal tussen een jongen en zijn moeder, die hij dreigt te verliezen aan de ziekte kanker. Aan Ridder van Kooten, Alexandra Alphenaar, Mitch Wolterink, Danique Bol, Iris Bakker en Donna-Jo Aarts de taak om dit toch wel heftige verhaal op een luchtige manier te vertellen.
Pijnstillers de musical gaat over Casper (Ridder van Kooten). Zijn moeder (Alexandra Alphenaar) heeft hem in haar eentje opgevoed. Er is wel een vader maar die heeft hij nooit gezien. Op een kwade dag krijgt zij het bericht dat ze kanker heeft en dat ze niet verder behandeld kan worden. Vanaf dat moment staat het leven van de jonge tiener helemaal op z’n kop. En dat terwijl er al zoveel aan de hand was. Zo zoent zijn beste vriendin Sophie (Donna-Jo Aarts) met iemand die absoluut niet de goedkeuring van haar vader krijgt… dus liegt ze dat ze iets met Casper heeft. En Casper zelf heeft weer vlinders van dat meisje Anouk (Danique Bol) die net zo van muziek houdt als hij. Casper is vastbesloten om van die laatste maanden met zijn moeder een feest te maken. Sterven kun je alleen als je het leven durft te vieren. Dus is er de muziek waar zij van houdt, en dansen ze zolang zij dansen kan.
Terwijl je als publiek plaatsneemt in de zaal, is er op het podium al bedrijvigheid. Ridder van Kooten zit al helemaal in zijn rol van Casper en is druk bezig op zijn laptop met zijn muziek. Als de voorstelling officieel begonnen is, komen de andere spelers één voor één op met hun eigen karakteristieke spullen waarmee het decor wordt aangekleed. Een erg originele manier om de kenmerken van ieder personage duidelijk te maken, maar tegelijkertijd ook veel informatie om te onthouden als publiek. Gelukkig wordt er in de daaropvolgende scènes meer duidelijkheid geschept over de relaties tussen de verschillende rollen. De vlotte scènewissels waarbij het decor ook telkens iets verandert, dragen hier zeker aan bij.
Ondanks het feit dat de rode draad in het verhaal betrekking heeft op onderwerpen als ziekte en dood, is er in de musical ook ruimte voor luchtige stukken. Zo worden er ook andere thema’s aangesneden als homoseksualiteit, onzekerheid en de relatie met je ouders waarbij het publiek even los kan komen van het zware centrale onderwerp van deze musical. Hierbij zorgt met name Donna-Jo Aarts in haar rol als Sophie voor een frisse energie op het podium waarbij er zeker ook even gelachen kan worden. Het valt op dat Donna-Jo Aarts in haar acteerwerk helemaal één is met haar rol, ook in haar fysiek. De rest van de cast laat ook een goed staaltje acteerwerk zien waarbij elk personage sterk en duidelijk wordt neergezet. Ondanks dat de zang af en toe nog wat sterker mag, zorgen de energieke en afwisselende choreografieën ervoor dat dit niet als storend wordt ervaren.
Kortom, Pijnstillers de musical weet een heftig onderwerp, luchtig te brengen dankzij de combinatie van verschillende thema’s. De cast is geloofwaardig in hun acteerwerk en dat maakt het fijn om naar te kijken. De musical Pijnstillers is tot en met 31 januari 2020 te zien in theaters door heel Nederland.