Traditiegetrouw brengt Theater Rotterdam in de kerstvakantie een nieuwe familievoorstelling op de planken. Dit theaterseizoen gaat Repelsteeltje en de blinde prinses in première, waarin het bekende sprookje en de Greet Hofmans-affaire samenkomen.
Goud uit stro spinnen
Tijdens een ranjabezoekje van koningin Juliana (Kim van Zeben) en haar visueel gehandicapte dochter Marijke (Judith van den Berg) aan een varkensfokkerij met ecologisch keurmerk, schept varkenshoeder Joost (Bas Hoeflaak) flink op over de talenten van zijn dochter Sterre (Johanna Hagen). Hij beweert dat zij goud uit stro kan spinnen.
De Duitse mutti Armgard (Joke Tjalsma) van Prins Bernhard (Patrick Duijtshoff) kampt ondertussen met geldproblemen. Om zijn baas te helpen haar naar Soestdijk te brengen en hem aan de macht te krijgen, klopt lakei Ronald (David Westera) aan bij de stal van Joost. Zijn dochter krijgt het bevel om in één nacht goud uit stro spinnen, anders wordt ze in de donkerste kerker gesmeten.
Eerstgeboren kind
Wanneer Sterre midden in de nacht achter haar spinnenwiel plaatsneemt, huilt ze oprechte tranen. Door haar gesnik verschijnt het aardmannetje Repelsteeltje (Wart Kamps) ten tonele. Hij zegt haar te kunnen helpen, in ruil voor haar eerstgeboren kind. Zijn vrouw, Karla Karbonkel (Judith van den Berg), kan namelijk geen kinderen krijgen. “En een ivf-behandeling is te duur!” Hij spint voor Sterre het goud uit stro, dat op een humoristische wijze wordt uitgevoerd met rekwisieten.
Zevende zintuig
Ook op Paleis Soestdijk is er van alles aan de hand. De relatie van koningin Juliana en haar man prins Bernhard ligt onder vuur. Hij is groot liefhebber van de jacht – niet alleen op dieren, maar ook op vrouwen. Daarnaast ruziet het koningspaar over wie de macht heeft en over hun blinde dochter Marijke, die Juliana moet gaan opvolgen. Greet Hofmans (Joke Tjalsma), een gebedsgenezeres, verschijnt aan het hof en beweert dat de troonopvolgster kan ‘genezen’ met haar zevende zintuig.
Identity theft
Wanneer Sterre bezwangerd wordt door de bekende rokkenjager von Lippe Biesterfeld en negen maanden later bevalt van baby Joost junior, verschijnt Repelsteeltje weer in de varkenshouderij. Sterre heeft spijt van haar belofte, maar Repelsteeltje besluit dat ze haar kind mag houden, mits ze zijn naam raadt. Die deelt het aardmannetje namelijk niet, omdat hij bang is voor identity theft. Zelfs in zijn publieksparticipatie beveelt hij de zaal om zijn naam nooit hardop uit te spreken. Niemand weet immers dat hij Repelsteeltje heet, maar weet hij dit ook geheim te houden voor Sterre?
Onderonsjes met publiek
Johanna Hagen is in de rol van Sterre soms wat ongemakkelijk om naar te kijken, vooral wanneer ze richting het publiek praat. Dit past daarentegen ook weer goed binnen haar rol als onzeker varkenshoedstertje, hoewel het minder had gekund. Wart Kamps is hilarisch als Repelsteeltje. Het lijkt of het aardmannetje ter plekke zijn teksten staat te improviseren op het podium en in zijn onderonsjes met het publiek, wat leidt tot flink wat schaterbuiten uit de zaal. Ook in andere rollen heeft hij de lachers op zijn hand. Wanneer het geluid van de hofparkiet die overlijdt door vergiftigde pap te vroeg wordt ingezet, roept hij hard ‘Spoiler alert’ over het podium, in de rol van hofdame Winterspleet.
Haastverkleding
Kamps weet zich in vliegensvlugge verkleedpartijen om te toveren naar andere, kleinere personages. “Oh, ik ben gewoon een figurant,” grapt hij, wanneer hij na een haastverkleding als adviseur van minister-president Drees het podium oploopt. Wie zeker complimenten verdient voor haar overtuigende spel, is Judith van den Berg. Ze weet van de statige en bekakte prinses Marijke te transformeren naar aardvrouwtje Karla Karbonkel, met een Amsterdams accent à la Nienke Plas. Er klinken dan ook verbaasde reacties uit de zaal, wanneer het publiek in het programmaboekje leest dat van den Berg beide rollen op zich neemt. Zelfs de taxichauffeur van de cast, Henk van der Horst, heeft een klein rolletje in de voorstelling. Als jonkvrouw Calkoen von Ballesack neemt hij plaats in de vrouwenclub van koningin Juliana.
Al 40.000 kaarten verkocht
Op vernuftige wijze weet tekstschrijver Don Duyns de Greet Hofmans-affaire te verwerken in het sprookje Repelsteeltje, dat wordt opgevoerd in een immens decor. Ditmaal wordt het verhaal aangevuld muziek op de melodie van bekende Duitse hits als 99 Luftballons en Ich bin wie du.
Met inmiddels al meer dan 40.000 kaarten verkocht kan het niet anders dat deze musical, met de bekende Theater Rotterdam-humor, net zo succesvol wordt als voorgangers Hamlet de familievøørstelling, Woef Side Story en Snorro.