Het was even spannend of de première van Hello Dolly op 8 maart 2020 in het Nieuwe Luxor theater te Rotterdam wel door zou gaan. De grootse première van de eerste musiscal geproduceerd door Iris van den Ende (MediaLane), de dochter van Joop van den Ende. Geïrriteerde stembanden van Simone Kleinsma leken even de première in gevaar te brengen. De laatste try-out werd geannuleerd, maar op de dag van de première straalde Simone Kleinsma alsof er nooit een vuiltje aan de lucht is geweest.
De aankondiging van MediaLane begin 2019 om reizende theaterproducties te gaan brengen, was op zijn minst interessant te noemen. Het productiebedrijf, waar Iris van den Ende aan het roer staat, lijkt in een gat te willen springen dat door Stage Entertainment is achtergelaten toen zij het aantal toerende producties hebben teruggebracht naar een minimum. Bij Hello Dolly de musical, de eerste musical van deze producent, zijn opvallend veel namen betrokken die voorheen betrokken waren bij (reizende) Stage Entertainment producties. Denk hierbij aan Maurice Wijnen (creative director), Glenn Casale (regie), Daan Wijnands (choreografie), Yan Tax (Kostuums), Carla Janssen Höfelt (decor) en zelfs in de cast zien we bekende gezichten zoals Freek Bartels en natuurlijk Simone Kleinsma. De vraag kan dan ook gesteld worden of hier een nieuwe producent op staat die de concurrentie aan gaat met de grootste musical producent van ons land?
Gezegd kan worden dat er met Hello Dolly een flinke belofte wordt gedaan voor de toekomst. Het verhaal over regelaarster Dolly (Simone Kleinsma) en haar bemoeienissen met het liefdesleven van zakenman Horrace (Paul de Leeuw) is flinterdun. We hebben het hier tenslotte over een klassieke Broadway show waarvan de eerste voorstelling dateert uit 1964. Show, dans en humor zijn belangrijker dan het verhaal. Dat is merkbaar, maar nog steeds een genot wanneer goed uitgevoerd. Deze Hello Dolly klopt en is een heerlijk ouderwets musicalfeestje. De juiste mensen op de juiste plekken in de cast en in het creative team zorgen samen voor een topavond. De vertaling van Jan Rot maakt dat het lijkt alsof de tekst van Michael Stewart oorspronkelijk in het Nederlands is geschreven. Het live orkest onder leiding van Jeroen Sleyfer speelt de Broadway tunes van Jerry Herman zalig en groots.
Het ensemble danst op deze muziek de benen uit het lijf in zwierende en vlotte choreografieën van Daan Wijnands. In de tweede akte mag het ensemble hiervoor, na een fantastische scène vol dans, een daverend voortdurend applaus ontvangen. Meer dan terecht, wat een genot om te aanschouwen! Dit alles ontvouwt zich in een decor dat gebruik maakt van mooie videoprojecties (Lars Gorter) die naadloos samengaan met de fysieke decorstukken in het ontwerp van Carla Janssen Höfelt.
Ster van de avond is natuurlijk de grande dame van de Nederlandse musical: Simone Kleinsma. Dolly is een rol die haar past als één van de handschoenen van de kleurrijke creaties van Yan Tax die zij in deze show draagt. Kleinsma is komisch, zingt zoals we van haar gewend zijn en lijkt volledig in haar element in dit stuk. Ook andere castleden, waaronder Paul de Leeuw, Freek Bartels, Martijn Vogel en Marjolein Touw stralen, maar staan ondertussen allemaal ten dienste van Kleinsma’s Dolly. Dit is Kleinsma op haar best!
“Dit verhaal maakt je blij” prijkt er op de voorpagina van het programmaboekje, een quote van Simone Kleinsma. Een waarheid als een koe: Hello Dolly is heerlijk vermaak in de Broadway traditie van weleer, zonder dat het saai of echt oubollig wordt. MediaLane geeft met Hello Dolly een flinke belofte af voor de toekomst. Een belofte van kwaliteit. De komst van deze nieuwe producent met (grote) reizende musicals zou het Nederlandse musicallandschap nog wel eens op scherp kunnen zetten.