Vlak na de première van Hello Dolly werd de productie stilgelegd in verband met het coronavirus. Freek Bartels speelde naast Simone Kleinsma één van de hoofdrollen. Met Buyer & Cellar keert hij terug op het podium. “En dat is fijn. Ik besefte pas op het toneel hoe vanzelfsprekend dat was voor corona. Ik ben ongelofelijk blij dat ik weer aan ’t werk kan.”
“En dan ook nog eens met deze voorstelling,” voegt hij daar enthousiast aan toe. In Buyer & Cellar, een toneelstuk waarin Freek alleen op het podium staat, vertelt het personage Alex More over zijn belevingen als winkelbediende in de winkelstraat in de kelder van Barbara Streisand. “Een wereld vol iconische jurken, bellenblazende poppen en zoveel mocca-ijsjes met discodip als je maar wilt,” zo lezen we op de website van de productie. ‘Idioot‘ was Freek zijn eerste reactie op dit gegeven. Zelf lijkt het werken in deze winkelstraat hem wel leuk voor een middagje, “maar daarna zou ik me toch al gauw gaan vervelen.” Of een winkelstraat in zijn kelder iets voor hem zou zijn? “Absoluut niet!”
Zijn personage (Alex More) beschrijft Freek als een jonge, zoekende acteur. Op de vraag of zijn personage juist dichtbij hemzelf ligt of niet, laat Freek weten dat hij het onbestemde gevoel van Alex wel herkent. “Dat je zo nu en dan de balans opmaakt en bedenkt; wat wil ik nu en waar wil ik heen op het gebied van werk?”
Als het om werk gaat, kent het grote publiek Freek vooral van musicals zoals Les Misérables, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat en Beauty and the Beast. Buyer & Cellar is echter niet het eerste toneelstuk zonder zang waarin Freek te zien is. Zo stond hij eerder al in The normal heart en Moeders en zonen. Ook comedy is hem niet vreemd. Zo stond hij naast Alex Klaasen in zowel Showponies 1 als 2. Iemand van wie Freek zegt veel geleerd te hebben, als het aankomt op comedy.
Wat echter wel voor het eerst is, is dat Freek alleen op het toneel staat in Buyer & Cellar. Van meer dan 20 mensen in Hello Dolly naar een solovoorstelling, iets waar hij niet teveel over nagedacht heeft. “Ik ben er meer blind in gegaan.” Volgens Freek zat de voorbereiding vooral in het instuderen van de tekst en is het intensiever omdat je continue aan zet bent.
De repetitieperiode met regisseur Paul Eenens heeft Freek dan ook als intensief en uitdagend, maar tegelijkertijd ook als relaxed ervaren. “We hebben de voorstelling in relatief korte tijd in elkaar gezet. Dit kon ook juist doordat Paul Eenens en ik al eerder hebben samengewerkt. Het wederzijds vertrouwen en een gevoel van veiligheid is essentieel voor het maken van zo’n productie. Zeker als je maar met z’n tweeën dag in dag uit repeteert.”
“We zijn blij en trots met het eindresultaat,” zo besluit Freek. Iets dat zondermeer terecht is. Buyer & Cellar is een wervelwind die in anderhalf uur aan je voorbij raast. Lees hier onze volledige recensie: Buyer & Cellar gedragen door tomeloze energie van Freek Bartels
Buyer & Cellar is nog tot en met 23 december te zien in de Nederlandse theaters. Meer informatie vind je op de website van de productie.